| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
kimracing Unghund

Ble Medlem: Dec 20, 2008 Innlegg: 17 Bosted: trofors
|
Skrevet: Tor 21 Jan - 2010 18:45 Tittel: beagle på gaupe! |
|
|
hei,tenkte jeg skulle starte en diskusjon om gaupejakt med beagle.
mindre gaupe mer hare  |
|
| Til Toppen |
|
 |
samoht Unghund

Ble Medlem: Oct 19, 2006 Innlegg: 24 Bosted: Stavern
|
Skrevet: Tor 21 Jan - 2010 22:59 Tittel: |
|
|
| Slipper du bikkja på Gaupa kan du like gjerne bestille veterinærtime og lappesaker på forhånd. M.a.o. ikke spesiellt lurt |
|
| Til Toppen |
|
 |
Henrik Unghund

Ble Medlem: May 20, 2008 Innlegg: 49 Bosted: Hokksund
|
|
| Til Toppen |
|
 |
kimracing Unghund

|
Skrevet: Fre 22 Jan - 2010 16:14 Tittel: |
|
|
har en ganske tøff hanbeagle som loset jerv i noen minutter for noen dager siden,ble litt imponert.og har merket at han er ganske på sporet etter gaupe,men har ikke sluppet han på ferskspor enda.jeg vil tro du vil få en roligere jakt med beagle,og gaupa vil ikke føle seg så spesielt truet at den vil forsvare seg.
på youtubelinken så det ganske ut som en totalt utslitt gaupe,det gikk jo folk på siden å filmet,det sier seg selv at den vil føle seg truet og forsvare seg med å angripe.tror nå jeg.
er det noen her som er inne på gaupejakt om har noen synspunker?  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gustav Voksen

Ble Medlem: Dec 18, 2006 Innlegg: 122 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Fre 22 Jan - 2010 16:44 Tittel: Beagle vs di 4 store |
|
|
Trur nok at flere har beagler med ukjente sider som man aldri får oppleve såfremt man ikke jakter i omr m rovdyr.
En beaglekammerat i sverige har hatt 4 bjørneloser med sin beagle tispe(4år) Er ikke di lange losene, mest trolig for å skysse døm ut av området.
Har selv hatt 17min bjørnelos m Trym i Sverige og han har vist interesse for gaupespor, men om han vil lose på gaupe vet jeg ikke. Har ingen voldsomme planer om å finne det ut men det eneste som stopper meg fra og slippe Trym er hvis det er ulveterreng.
Min mening om gaupe: -den bruker ikke mer energi enn nødvendig, derfor vil du ikke få en gaupelos som turer slik som annet vilt gjør. Blir den lei av maset klatrer den opp el går inn og venter til faren/bryderiet er over. Men klart, ved mye snø så har gaupa ett sterkere kort på hånd den perioden den er på bakken.. _________________ ULV ER SOM EI FLASKE COGNAC TIL 20.000,-...
KJEKT FOR NOEN, MEN TOTALT UNYTTIG !!! |
|
| Til Toppen |
|
 |
morten Voksen

Ble Medlem: May 05, 2007 Innlegg: 72
|
Skrevet: Fre 22 Jan - 2010 18:20 Tittel: |
|
|
Her var det jo fullt av hunder og folk, så jakt med en beagle kan ikke sammenlignes med dette.
Man kan få gaupa til å ture som en hare ja, å jeg vil tro at en kortfoting har lettere for å få til dette i og med at tempoet blir en del lavere enn med en swær russer foreksempel. gaupa er som andre dyr den, skyr konflikt uansett om den er overlegen for å unngå eventuelle skader som kan være farlige på sikt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flekken Voksen

Ble Medlem: Apr 08, 2007 Innlegg: 117 Bosted: Sokna
|
Skrevet: Fre 22 Jan - 2010 20:04 Tittel: |
|
|
Jeg ville ivertfall ikke bruke Beagle på gaupe, gaupa er som alle andre kattedyr en sprinter . Og normalt vil den etter kort tid gå i tre, og da kan en tenke seg hva den vil gjøre da Beagelen kommer fram . Det er flere eksempler på att Beagel/drever og Dags er blitt tatt når gaupa blir presset.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
kimracing Unghund

|
Skrevet: Lør 23 Jan - 2010 0:58 Tittel: |
|
|
| har da ikke hørt om så mange beagel eller drevere som er blitt tatt av gaupe,er dette noe kjent?? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flekken Voksen

|
Skrevet: Lør 23 Jan - 2010 5:32 Tittel: |
|
|
| IKKE NOE VELDIG KJENT ,DA JEG GIKK MIN FØRSTE GAUPESPORING I 1996 I BUSKERUD BLE VI ANBEFALT AV EKSPERTISEN DA MED GROMME HUNDER ? Mange småhunder ble ett offer i tjenesten! Men hvis du kan /Evt berge ett liv så er vel det bra ! Men husk att gaupa er ett rovdyr som mange ikke vil ha . Hunder som ble brukt er av støvertypeen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flekken Voksen

|
Skrevet: Lør 23 Jan - 2010 5:34 Tittel: |
|
|
| Sjekk på gaupejakt i norgen . |
|
| Til Toppen |
|
 |
Flekken Voksen

|
Skrevet: Lør 23 Jan - 2010 5:44 Tittel: |
|
|
| Ja da gaupa er jo vant til filming (kjekt ) Den som påstår at gaupa ikke er ett sprintdyr dvs løper som en vanlig katt i frihet for bedømme selv . |
|
| Til Toppen |
|
 |
Robert_halvorsen Voksen

Ble Medlem: Nov 04, 2007 Innlegg: 120 Bosted: Jevnaker
|
Skrevet: Søn 24 Jan - 2010 7:44 Tittel: Re: beagle på gaupe! |
|
|
| kimracing skrev: |
mindre gaupe mer hare  |
Anbefaler nok heller å bruke begle til noe den faktisk er god på, nemlig å jage rev. Reven tar mye hare og det er langt flere av dem en gaupe. _________________ Mvh Robert, O'Teddy og Balder |
|
| Til Toppen |
|
 |
Arnechr Voksen

Ble Medlem: Mar 02, 2009 Innlegg: 85
|
Skrevet: Søn 24 Jan - 2010 14:08 Tittel: Re: beagle på gaupe! |
|
|
| Robert_halvorsen skrev: | | kimracing skrev: |
mindre gaupe mer hare  |
Anbefaler nok heller å bruke begle til noe den faktisk er god på, nemlig å jage rev. Reven tar mye hare og det er langt flere av dem en gaupe. |
slipper ikke beaglen min på gaupe, men her hos oss er det alvorlig hvordan gaupebestanden har vokst de siste årene.
Det er noe som ikke stemmer når du går i skauen og det er mere gaupespor enn det er revspor.
Rådyrstammen har stupt på 2 år og det er nå kun enkelte steder bra me dyr. hare er det også dårlig me. _________________ Beaglefrelst Trønder:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
jokke Unghund

Ble Medlem: Apr 27, 2009 Innlegg: 38 Bosted: verdal
|
Skrevet: Tir 26 Jan - 2010 20:09 Tittel: |
|
|
samme gjelder mitt terreng. hadde 5 helger på rad uten å finne noe. verken sett hørt, eller luktet rådyr eller hare. både hund og eier.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Eskil Unghund

Ble Medlem: Nov 13, 2008 Innlegg: 13 Bosted: stjørdal
|
Skrevet: Tir 26 Jan - 2010 23:10 Tittel: |
|
|
jokke og arne.
jeg har et lite spørsmål kovten på gaupe i verdaln kommune deles den med levanger? for det blir skutt mye gaupe i åsen.
og derre må komme på at i trøndelag er d registert 24 gaupe familier. det skal være 13. men kvoten er ikke økt. så det er ikke bare et spørsmål om og jakte gaupe for det er mange som jakter gaupe(her i stjørdal i vertfall) men det er også et spørsmål om kvotene skulla ha blitt større |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lussi Valp

Ble Medlem: Oct 04, 2008 Innlegg: 6 Bosted: Porsgrunn
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Arnechr Voksen

|
Skrevet: Ons 27 Jan - 2010 18:01 Tittel: |
|
|
| Eskil skrev: | jokke og arne.
jeg har et lite spørsmål kovten på gaupe i verdaln kommune deles den med levanger? for det blir skutt mye gaupe i åsen.
og derre må komme på at i trøndelag er d registert 24 gaupe familier. det skal være 13. men kvoten er ikke økt. så det er ikke bare et spørsmål om og jakte gaupe for det er mange som jakter gaupe(her i stjørdal i vertfall) men det er også et spørsmål om kvotene skulla ha blitt større |
verdal/inderøy/sparbu. kvote i år på 5 dyr.
er helt fantastisk lav kvote iforhold til mengden gaupe.
Har skutt 3 gauper ca i snitt hvert år i verdal, men bestanden øker volsomt.
Eksempel:
Før jakta i fjor registrerte vi 1 gaupe me 3 unger.
I samme området gikk det ei gaupe med 1 unge. disse dyra ble registrert som samme dyr pga at de ble observert for nærme hverandre.....
Rett etter disse ble sett ble det ikke langt unna sett gaupe med 2 unger som tok rådyr ute på ekra klokka 1200(midt på lyse dagen)
Her ble de sett av mange , men da rovdyrkontakt kom kunne han ikke registrere disse som familiegruppe pga dårlige sporforhold.....
(en par eksempler av mange...)
hva er det som gjør denne gaupa så skinnhellig???????????
Ta å sammenligne med kvotesetting på elg...... her er det skjema som jegerne fyller ut selv. og en elg kan være sett flere ganger og blir da reg. som flere dyr...... Disse observasjonene stoles det blindt på.
Vi som trossalt er i skauen flere dager i uken blir ikke hørt når vi forteller hvor stor bestanden av gaupe egentlig er....
Personlig syns æ det e tragisk kolles henn systemet rundt rovdyra e og kain itj fatt og begrip at det ikke kjæm endringa rundt registrering og kvotesetting.
FRUSTRERT! _________________ Beaglefrelst Trønder:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Eskil Unghund

|
Skrevet: Ons 27 Jan - 2010 18:52 Tittel: |
|
|
i stjørdal meråker er det kvote på 3 dyr men fjord ble d skutt 4 2 ble skutt på samme dag når 2 var skutt fra før.
når du snakker om at de er så sløve på å skrive opp opservasjoner blir jeg også litt frustert også med tanke på at det faktisk er skrevet opp 24 familie oppservasjoner i forhold til at det skal være 13. on noen blir ikke skrevet opp engang. norsk rovdyr politikk på sitt beste! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Arnechr Voksen

|
Skrevet: Man 01 Feb - 2010 17:42 Tittel: |
|
|
| Eskil skrev: | i stjørdal meråker er det kvote på 3 dyr men fjord ble d skutt 4 2 ble skutt på samme dag når 2 var skutt fra før.
når du snakker om at de er så sløve på å skrive opp opservasjoner blir jeg også litt frustert også med tanke på at det faktisk er skrevet opp 24 familie oppservasjoner i forhold til at det skal være 13. on noen blir ikke skrevet opp engang. norsk rovdyr politikk på sitt beste! |
I dag datt det 2 voksne hanngauper
Brukbar start på jakta  _________________ Beaglefrelst Trønder:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Eskil Unghund

|
Skrevet: Tir 02 Feb - 2010 18:56 Tittel: |
|
|
| skutt en voksen hann gaupe her i går. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Eskil Unghund

|
Skrevet: Ons 03 Feb - 2010 9:20 Tittel: |
|
|
| i går ble kvoten fylt i stjørdal sier litt om hvor mye dyr det er i forhold til kvoten når den blir fylt på 2 dager! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Arnechr Voksen

|
Skrevet: Tor 04 Feb - 2010 19:50 Tittel: |
|
|
tok 3 daga å fyll kvoten på 5 dyr..... er nå på tilleggsdyr nr. 1.
Det er gaupe over alt.. Håpløse kvoter. _________________ Beaglefrelst Trønder:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
morten Voksen

|
Skrevet: Tor 04 Feb - 2010 19:58 Tittel: |
|
|
hørd rykter om to gaupa på 1 time oppi kvam i går.
Å "miljøvernerne" e i harnisk over at d bli tatt ut. treehuggers :p |
|
| Til Toppen |
|
 |
morten Voksen

|
|
| Til Toppen |
|
 |
Arnechr Voksen

|
Skrevet: Tor 04 Feb - 2010 21:14 Tittel: |
|
|
| morten skrev: | hørd rykter om to gaupa på 1 time oppi kvam i går.
Å "miljøvernerne" e i harnisk over at d bli tatt ut. treehuggers :p |
datt 3 stk oppi kvam i går................ _________________ Beaglefrelst Trønder:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
Arnechr Voksen

|
Skrevet: Fre 05 Feb - 2010 17:08 Tittel: |
|
|
Da datt tilleggsdyret første dag..
Har i dag jaga på 3 forselige gauper på 3 forsellige plasser samtidig... Mye av denne katt....  _________________ Beaglefrelst Trønder:) |
|
| Til Toppen |
|
 |
|