Skrevet: Søn 07 Feb - 2010 17:11 Tittel: Strial Beagle....
Hallo alle beagle eiere!!!
Jeg kjøpte Beagle fra Oak creek for snart 6 år siden, en veldig pen hannhund etter Puko. Jeg var den første i jaktkretsen min som prøvde beagle, dette var pga. jeg skulle ha en kombinerthund og da synes jeg at beaglen er den peneste rasen.
Dette er min første jakthund så jeg var spent på hvordan dette ville gå, jeg leste meg opp og pratet med erfarende hundefolk før jeg hentet valpen.
Jaktmessig synes jeg det har gått veldig bra, første losen etter hare da han var 5mnd og nå som han snart er 6 år har vi felt mange rådyr, hare og noen rever for han.
Ellers i året er han jo en familiehund, men det kan bli veldig strialt.....
Gå tur noe som jeg og frua gjør mye hele året er fryktelig slitsomt, så slitsomt at vi nå setter han mere og mere igjen hjemme (desverre )
-Det som skjer er at han drar og ligger i selen hele tiden når vi går tur så vi nesten må stå på bakbeina for å holde han igjen.
-Han kan gå og lose i bånd vist det har gått en hund før oss på vegen (noe som kan bli slitsomt.)
-Veldig agressiv spesielt på større mørke hunder.
-En veldig iver etter å jokke på andre hunder som han ikke er sint på.
-Har bitt et par stykker som har prøvd å klappe han (dette er jeg usikker på hvorfor, for han er veldig glad i folk???)
Når det kommer til mat er det helt vilt å det styrer livet hans, alt han gjør når han er inne i huset er styrt av mat og lyder han forbinder med mat.
Når vi er på jakt står han i bånd og piper og styrer når vi prøver å spise.
Han er sosialisert fra dag 1, bor inne i huset om kveld og natt.
Turer omtrent hver dag
Han har til og med gått dressurkurs hvor det gikk ganske bra.
Hvert på mange jaktturer med andre hunder, bodd sammen i hytta.
Har gått helt etter læreboka når det gjelder foring og mengde for.
Jeg skal snart kjøpe meg ny jakthund om ca 1-2 år men er blitt veldig usikker på Beagle (synes i utgangspunktet det er en knall fin hund).
Men er jeg litt misunnelig på kamerater som har både Store støver raser, dachser og drevere som faktisk fungere bedre i det daglige livet....
Er dette noe som kan ligge i han eller er det i rasen generelt?
Jeg trur selv vi har vært nøye med oppdragelsen???? _________________ ____________________________________
Hare og Rådyrjeger med Beagle
Ble Medlem: Nov 08, 2004 Innlegg: 273 Bosted: Askim
Skrevet: Søn 07 Feb - 2010 21:24 Tittel:
Hei har selv beagel nr 3 og 4 her og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt mine kan jeg gå tur med uten problem og de finnes ikke aggresive i det hele tatt. Nå skal det sies at jeg bare har hatt tisper så det kan selvfølgelig henne at de er roligere men jeg har alderi brukt sele på de (utenom til sporing) ellers er det strupebånd som gjelder, har aldri hatt hunder som drar når jeg bruker det _________________ Barholtet
Ble Medlem: Jan 16, 2008 Innlegg: 548 Bosted: Vega
Skrevet: Man 08 Feb - 2010 11:10 Tittel:
Heisan
Har selv hannhund med Poku i linjene og her finnes det ikke agresivitet. Triveligste hund jeg vet om
Og på tur er han hver dag. Strup og kort bånd når vi/mor går tur på vei, Bruk godbiter til kontakttrening på den daglige tur. Og strikkbånd og sele når vi går i marka. Tror du må huske at det er individer disse hundene. Og drever har vel mere rykte på seg for å være aggresiv, men det er vel gjort en god jobb de senere år for å avle bort dette. Og dachsen har jo også litt velkjente snodigheter i sin væremåte
Nei, at dine problemer bunner i at hunden er av rasen Beagle har jeg ingen tro på. Igjen, de er individer hundene også, i likhet med oss.
O det kan tyde på at du har en veldig dominant hann. Jokking tillates ikke.
Er det det samme hvis dere begge går tur med han eller bare du eller fruen Det at han forbinder masse lyder med mat, betyr det at han innimellom får mat i sammenheng med disse lydene
Og på jakt, har dere gitt hunden samme maten dere spiser noen gang
Jeg har hundepølse med ekstra energi i bukselommen og det er det eneste han får på jakt, aldri noe ut av sekken, eller mat som vi spiser. Og har dermed aldri et problem med mas. Men så er han jo gjerne ute og jobber mens vi spiser da _________________ Mvh Torleif
Taikos hjemmeside: http://www.123hjemmeside.no/Taikoogshira/14169404
Vår butikk: http://www.hansensvillmarksprodukter.no/
Sist endret av taiko den Man 08 Feb - 2010 15:08, endret 1 gang
Har selv en hannhund etter Puko - på samme alder. En stri og egnrådig herremann. Men utrolig ærlig, åpen og snill. Matvrak - heldigvis!! (Da har man et virkningsfullt hjelpeverktøy i opplæring av hunden).
Nei tror ikke alle beagler er sånn som du beskriver her. Men har inntrykk av at noen hannhunder kan være skikkelig strie. Tror det var flere av disse før i tiden.
For meg høres det ut som om din hund kan være en fin hund, men at noe har misset i oppdragelse.
1. Dra i sele/bånd. Dette er felles for de fleste aktive/energiske hunder. Det kreves tolmodighet og riktig metode i forhold til hunden for å få den til å gå pent i bånd. Avhengig av hund, er dette vanligvis en tidkrevende øvelse.
Rykk i bånd av en irritert eier, skaper bare stress og usikkerhet - OG stor sjanse for nakke/ryggskader.
Om dressur/"utdanning" av en hund skal bli mest mulig vellykket må kontakttrening være grunnutdannelsen. Med en matglad hund, har man stort sett et effektivt verktøy. Hunden skal reagere på din henvendelse - belønning.
2. Interesse for lukter etter andre hunder. Det kan utvikle seg til en besettelse både hos tisper og hanhunder. Mine hunder får ikke lov til å stoppe å snuse. Får det aldri helt bort (dette er en sterk "lyst"), men de liter når jeg sier "Nei" eller "gå på."
3. Aggressiv ovenfor andre hunder. Dette kan alle hunder bli. Årsaken er usikkerhet! Hva som ligger bak usikkerheten, kan være at hunden er arvelig disponert for å være "frynsete i kantene", eller dårlig erfaring. Ofte er det det siste.
Når jeg møter andre hunder (alltid!!), tar jeg kontakt med mine hunder og loser dem forbi den møtende hunden. Avslutter med belønning. Har lært hundene "se her". Da går de og ser på meg til de er forbi. De får aldri ta kontakt med fremmede hunder, men de har noen godt kjente kompiser. Jeg er flokkleder - og jeg bestemmer hvem som tar kontakt med hvem.
Stopper ofte og snakker med andre hundeier - uten at hundene får klå på hverandre.
Hannhunder har en tendens til å inspisere hverandre og possisjonere seg i forhold til hverandre. Noen kamuflerer dette som lek - en stund...
4. Når hunder biter mennesker. Hmm! Ikke bra. Kan være mange årsaker til dette. Det er ikke noe godt tegn når det først har skjedd èn gang... Årsaken er helt klart det samme som over - usikkerhet og angrep i forsvarshensikt fra hundens side. Men bak dette behovet for å bite i forsvar må det igjen være en årsak, medfødte "mangler" eller dårlig erfaring/redsel for situasjonen. Når en hund som biter får hard behandling som straff i tillegg, vil problemet ofte utarte seg. Inne i hodet på hunden vil usikkerheten forsterke seg.
5. Min lille beagle kan også være en prøvelse når det er mat innen sikte, ute eller inne. Men her har all tolmodig og tidkrevende "grunnutdannelse" gjort at jeg kan kontrollere dette.
Nå har jeg ikke skrevet utfyllende her med tips om metoder. Vet ikke hvor interessant dette er. Og jeg har litt liten tid her.
Men jeg ser at du har flere av de samme problemene som MANGE eiere av litt tøffe,egenrådige hannhunder har. Årsaken er stort sett uten unntak at du dessverre ikke har fulgt opp hunden som du skulle. Ikke ta det fornærmende opp. Du er i godt selskap! Ikke alle forstår hvor krevende det er å få en rabbagast til å oppføre seg. Det går, men det kreves mer jobb enn folk tror - og ikke minst - mest mulig riktig metode i forhold til hunden!
Takk for mange gode råd, man blir litt blind med årene.
Må jo også gi han litt ros og det er at han er stille og rolig når vi er hjemme(utenom måltider) og når han er i hundergården er det helt stille.
Og som jakthund er han jo knallgod.
Det med agresjon på hunder kan være at han ble bitt av en vorshter når han var et par år gammel....??
Jeg vil gjerne ha beagle igjen, blir evt. den nye litt mindre stri i det daglige så er det en topp jakthund, fin størrelse (bare det ikke er mye snø). _________________ ____________________________________
Hare og Rådyrjeger med Beagle
Ble Medlem: Apr 05, 2007 Innlegg: 30 Bosted: Ungarn/Trøndelag
Skrevet: Tor 11 Feb - 2010 21:29 Tittel:
Hei
Et enkelt grep du kan gjøre, som hjelper i den del tilfeller er kastrering. Etter min erfaring har det som regel en positiv effekt på oppførselen til det fleste hannhunder, du kan bli kvitt noe av den aggresjonen i møte med andre hunder. Hos noen hunder hjelper det ikke, men jeg synes resultatet jeg har sett gjør det forsøket verdt.
Obs, ikke regn med noen synlige forandringer før det har gått opp mot et halvt år.
Johan _________________ Bruker/deleier av Tyribergets Frøken Bella. Makaløst eksemplar av ei Beagle fillebikkje..
Du kan ikke starte nye temaer Du kan ikke svare på temaer Du kan ikke endre dine egne innlegg Du kan ikke slette dine egne innlegg Du kan ikke delta i avstemninger