Welcome to Beagle.no!
 Brukermeny
· Hovedside
· Din side
· Nedlastninger
· Linker
· Linker, tips oss
· Medlemsliste
· Nyhetsarkiv
· Søk i Nyhetsarkivet
· Samarbeidspartnere
· Kontakt oss
· Beagle.no effekter
· Tips andre om oss
· Hjelp

Beagleinformasjon
· Diskusjonsforum
· Rasebeskrivelse
· Raseinformasjon
· Jaktprøver
· Resultat & statistikk
· Oppdrettere 
· Utstillinger(NKK)
· Beagletreff
· Beagle og ikke jeger?
· Søk etter hund
· Ulv, info side
· Info om Beagle.no

Fotogalleri
Fotogalleri Beagle.no

Samarbeidspartnere
G-Sport Mysen

Annonser

Beagle.no: Forum

Beagle.no :: Vis Temaet - HD
 HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   ProfilProfil   Logg InnLogg Inn 

HD

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Beagle.no Forum Hovedsiden -> Hundehold
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Krossen
Unghund
Unghund

Ble Medlem: Mar 11, 2006

InnleggSkrevet: Man 12 Mar - 2007 9:38    Tittel: HD Svar med Sitat

Hei Exclamation

Er det noen her på beagle.no som kan gi meg en fornuftig forklaring på hvordan en kan gå fra f.eks. HD C til HD A/B, bare ved å ree rønke hunden hos en annen vet. Question
Jeg trodde at hvis en hund viser at den har HD A,B eller C grad. på første bilde så har den HD

Kan jeg da stole på HD rønkingen Question

Hilsen
Marianne
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
silvercreek
Ekspert skribent
Ekspert skribent

Ble Medlem: Feb 24, 2005

InnleggSkrevet: Man 12 Mar - 2007 10:22    Tittel: Svar med Sitat

Dessverre har det vært veterinærer som ikke har lagt hunden riktig når bilder av hofter skal tas.
Det som skjer er at skygge i hoftekule og hofteskål blir avlest som HD. Og derfor kommer noen ganger slike tilfeller at re-fotografering av hunder kan endre HD status.

Veterinæren jeg bruker har aldri feilet når det gjelder HD. En veterinær skal ikke uttale seg om HD ved å se på bilde. Det er NKK som avgjør men veterinær med erfaring kan se om noe er galt.
I vårt tilfelle med Melody så varslet veterinæren på forhånd at høyre hofte ikke var bra og dette stemte. Derfor er ikke re-foto av henne noen vits.
Isak

Ble Medlem: Mar 28, 2008

InnleggSkrevet: Fre 28 Mar - 2008 18:38    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Eg skal kjøpe min første beagelkvalp om nokon veke og lure på om det er noko eg kan gjøre får å redusere faren for HD. kva for ska eg bruke, kor mykje og hardt kan eg trene bikkja, korleis ska eg trene han... Confused
Eg treng litt tips vil at hunden min skal ha eit bra liv. Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Elgberget
Erfaren
Erfaren

Ble Medlem: Sep 25, 2006

InnleggSkrevet: Lør 29 Mar - 2008 0:53    Tittel: Svar med Sitat

Hei. Undersøkelser om HD viser at miljø har stor påvirkning på din hunds hofter. Noen sier 20%arv, 80 % miljø, mens andre mener 50/50. Hva som er rett vet vel ingen med sikkerhet.
Med miljø menes hvilke forhold valpen har både hos oppdretter og hos deg som ny eier.
Jeg mener det er viktig å huske på at en valp eller ung hund stadig er under utvikling, og i denne perioden vokser benmasse, musklatur og sener i ulik hastighet. Er hunden overvektig i denne perioden (og senere) kan dette føre til overbelastning og slitasje. Personlig liker jeg at ribbeina kan kjennes godt, samtidig som det er viktig at den har glansfull pels og myke poter ( tegn på at den har rikelig med næringsstoffer i foret)

La hunden løpe fritt i naturen/hagen, og unngå at den bruker trapper som lekeplass. Dette kan gi en unaturlig og ensidig belastning som igjen går utover muskler, sener og beinbygning.
Unngå å sykle med hunden i ung alder. Gå tur når du må ha den i bånd. Tror mosjon er viktig, men like viktig er det med hvile. Er en valp trøtt, skal den få sove!

Type for kan sikkert diskuteres, men forsøk et av de annerkjente forene, og hold deg til en type som hunden din ser ut til å trives med. Selv har jeg forsøkt både Pro plan og Royal Canine med hell. I tillegg kan flere typer kjøttfor anbefales.

Lykke til med valp!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
silvercreek
Ekspert skribent
Ekspert skribent

Ble Medlem: Feb 24, 2005

InnleggSkrevet: Lør 29 Mar - 2008 15:52    Tittel: Svar med Sitat

Hallo Isak.
Det er flott at du har med deg tanker om HD i betraktninger om rasen og jeg er av den formening at det er viktig inntil det foreligger mer nøyaktig svar fra forskning rundt dette tema.
Som Elgberget skriver så har alle levende dyr en utvikling som noen ganger ikke er balansert. Det vil si at lemmer ikke alltid vokser i takt og derfor er det viktig og ta noen av disse forhåndsregler som blir beskrevet i innlegg over.

Men jeg ønsker å legge til dette. At en hund ikke utvikler HD hvis den ikke er arvelig disponert til dette slik at kanskje den viktigste forhåndsregel man kan ha er å velge ut i fra HD frie linjer og fra linjer som det er mye kjent HD status og da HD fritt selvfølgelig. Og med det er ikke til å stikke under en stol at HD kommer mer ofte i enkelte linjer en andre og da bør ingen fortelle meg at dette er miljøbefengt men et klart mønster på den arvbare faktor. Og finner du frem til oppdrettere som gir en form for garanti rundt dette med HD så kan du være relativ sikker på at vedkommende avler på HD frie linjer.

Se på dette som om du skulle kjøpe en brukt bil. Da er du intr i hvordan tilstand bilen er og hvordan historikk som ligger bak bilen. Til mindre du finner å sette fingre på jo sikrere er du på at produktet er i henhold til dine ønsker.
Og det samme gjelder for kjøp av valp. Jo mer historikk du kan få frem jo mer sikkert vil det være.

Lykke til med ny valp.
taiko
Ekspert
Ekspert

Ble Medlem: Jan 16, 2008

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 10:32    Tittel: Svar med Sitat

Heisan.
Hvor gammel bør hunden være når man får den sjekket for HD Question
mvh Torleif
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Junior
Ekspert
Ekspert

Ble Medlem: Nov 19, 2005

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 11:25    Tittel: Svar med Sitat

Den må være minst et år.
Til Toppen
taiko
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 11:33    Tittel: Svar med Sitat

bør man gjøre det så tidlig eller bør man vente til hunden er eldre. Har sett råd om det ang andre raser. at man feilaktig har fått påvist HD på så unge hunder.
Til Toppen
Junior
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 11:47    Tittel: Svar med Sitat

Tror man kan diskutere seg i hjel på det punktet der, men jeg registerer at diskusjonene går. Finnes det forkalkinger allerede ved den alderen blir det opplagt ikke borte igjen, men man har jo også muligheten til å røntge omigjen etter et år dersom det du nevner skulle skje - altså påvist HD uten noen form for forkalkinger tilstede.

Selv røntger jeg ved 1 års alder.
Til Toppen
taiko
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 13:34    Tittel: Svar med Sitat

Takker for svar.
mvh Torleif
Til Toppen
Junior
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 16:06    Tittel: Svar med Sitat

taiko skrev:
Takker for svar.
mvh Torleif

Her tror jeg fruen i huset må legge til noen ord Smile

Jeg har ei shetland sheepdog tispe ute på fóravtale, og hun ble røntget ved litt over 1 års alder. Resultatet fra NKK var at hun hadde HD grad C, men uten noen form for forkalkning. Nå har jeg en veterinær som har veldig god greie på HD, og både han og hans kollega var sterkt uenige at dette var en C hofte hund. Derfor ringte de inn til NKK, og hadde en diskusjon og spurte om hvorfor denne hunden hadde fått C.

Når veterinæren ringte meg opp igjen med resultatet av samtalen, så sa han at HD avlesning har en lang rekke med "statutter" som det tas hensyn til, og at han nå var enig i at det var en C hund tatt i betrakning de statuttene som legges til grunn for HD. MEN, det både han og NKK veterinæren ønsket sterkt, var at vi omrøntget hunden etter ca et halvt år, altså når hunden begynte å nærme seg halvannet til to år. Jeg skjønte at grunnen til dette var at hunden ved 1 års alder fortsatt var en hund i sterk vekst, og det var tydelig at disse "statuttene" de gikk ut fra kunne bli påvirket av dette. Om det da er leddbånd som er løse slik at vinkler blir feil osv er kun gjetninger fra min side, men, det veterinæren sa var at de var ganske sikre på at de kunne omrøntge henne til en B, men at det var best om vi ventet litt slik at hunden fikk vokst seg til. Så her går mor og venter..... Smile Kommer til å omrøntge henne i februar/mars, og så får vi se, da kommer jeg også nok til å grave og spørre litt mer om hvordan slikt kan skje. Det som var klart var at både min veterinær og NKK veterinæren ønsket sterkt at jeg skulle omrøntge..så det kan jo virke som at hunden har ligget/dratt feil, for ellers ville de vel ikke vært så klare på at det kan bli en B... Men det virket også veldig som de mente at jo eldre hunden ble jo bedre ville det bli for resultatet, noe som igjen drar meg i retning av å tro at dette har noe med løshet i leddbånd osv.

Det jeg har hørt fra tidligere er jo ihvertfall at man på tisper skal prøve å røntge midt mellom løpetider, fordi leddbånd osv er mye løsere før og etter løpetid enn de er midt imellom.

Men, det er nok i de færreste tilfeller at det er så på vippen som i dette tilfellet mitt over, så selv så vil jeg nok alltid fortsette å røntge rundt 1 års alder, så sant dette ikke er midt i første løpetid. Nysgjerrigheten er for stor til å klare å vente stort lenger... Wink

Mvh

Fru Junior Smile
Til Toppen
taiko
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 16:14    Tittel: Svar med Sitat

interressant Exclamation
Hvis du da på 1 år gammel beagle får konstatert HD. gir du da opp hunden som avlshund med en gang Question eller venter du 1 år og røntger igjen Question
Torleif
Til Toppen
Junior
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 17:37    Tittel: Svar med Sitat

taiko skrev:
interressant Exclamation
Hvis du da på 1 år gammel beagle får konstatert HD. gir du da opp hunden som avlshund med en gang Question eller venter du 1 år og røntger igjen Question
Torleif

De gangene tidligere jeg har fått konstatert HD på mine hunder så har det vært to ganger grad D, og da har det vært så klar HD at jeg ikke har sett noe poeng i å omrøntge etter et år. Men jeg må si at jeg er veldig i tvil om jeg skal avle på denne C (eller B) tispa uansett jeg, for det er sådd et frø av tvil i meg...selv om hun skulle bli gjort om til B...

Hd er vanskelig Smile

Fru Junior
Til Toppen
taiko
Ekspert
Ekspert

InnleggSkrevet: Tor 30 Okt - 2008 18:03    Tittel: Svar med Sitat

Ja det er tydeligvis ikke bare enkelt dette her. Vi har en berner sennen oppdretter her som etter hvert har funnet ut at det er stor forskjell på hvordan "bildet" taes. hun har opplevd å gå fra c til a på samme hund hos to forskjellige veterinerer. Jeg tror vi venter til gutten er blitt halvannet år og litt mere voksen. Haster jo ikke da vi ikke er oppdrettere Smile
mvh Taiko
Til Toppen
morten
Voksen
Voksen

Ble Medlem: May 05, 2007

InnleggSkrevet: Tor 04 Feb - 2010 19:55    Tittel: Svar med Sitat

Hei, jeg har nettop vært hos dyrlegen på storservice med hunden, der han blandt annet har fått påvist hd. Det jeg lurer på er om noen av dere med dogweb kan sjekke hva han ble registrert med?

Han dyrlegen mistenkte grad d, men det var ikke hans avgjørelse sa han.

Hunden hadde forøvrig betennelse i nesa og svelget, som forklarer ganske godt hvorfor nesemiddkur ikke ga noe bedre fart i skauen. Neutral håper han blir bra og at hoftene ikke blir å plage han, for det har blitt lagt ned noen hundre timer for å si det pent. Neutral Neutral

Han heter røraskogens wille kinny btw..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lussi
Valp
Valp

Ble Medlem: Oct 04, 2008

InnleggSkrevet: Tor 04 Feb - 2010 22:05    Tittel: Svar med Sitat

Morten har fått PM
Til Toppen
Svein
Erfaren
Erfaren

Ble Medlem: Jan 11, 2006

InnleggSkrevet: Søn 07 Feb - 2010 21:19    Tittel: Svar med Sitat

fikk i dag hd diagnosen på Langedals Alice hun hadde ikke HD hun fikk A
venter spent på diagnosen til Langedals Aron han er også røntget men ikke fått resultatet ennå

Svein
Til Toppen
Myrgubben
Voksen
Voksen

Ble Medlem: Nov 21, 2005

InnleggSkrevet: Tor 11 Feb - 2010 19:14    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Gratulerer Svein . Lykke til med Aron Wink
Mvh Dyrkamyra
Til Toppen
Svein
Erfaren
Erfaren

Ble Medlem: Jan 11, 2006

InnleggSkrevet: Man 15 Feb - 2010 22:04    Tittel: Svar med Sitat

Har nå fått diagnosen på Langedals Aron og det var A der også Very Happy Very Happy

<Svein
Til Toppen
Myrgubben
Voksen
Voksen

Ble Medlem: Nov 21, 2005

InnleggSkrevet: Man 15 Feb - 2010 23:29    Tittel: Svar med Sitat

Very Happy Grattis Very Happy
Mvh Dyrkamyra
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Beagle.no Forum Hovedsiden -> Hundehold Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer
Du kan ikke svare på temaer
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke delta i avstemninger